Pages

11 December 2011

Samsung Galaxy S II vs iPhone 4S

Samsung Galaxy S II vs iPhone 4S.


Faktor Fizikal

Samsung Galaxy S II - 125,3 x 66,1 x 8,5 mm
Apple iPhone 4S - 115,2 x 58,6 x 9,3 mm

Dalam membandingkan telefon, kebanyakan pengguna menyemak telefon mudah alih itu diperbuat dari apa dan berat badannya. Galaxy S II mempunyai dimensi 125,3 x 66,1 x 8,5 mm dengan berat 116 gram dan Apple iPhone 4S mempunyai dimensi-115,2 x 58,6 x 9,3 mm dengan berat 140 gram.


Pemproses

Samsung Galaxy S II - dual core 1,2 atau 1.5 Ghz pemproses
Apple iPhone 4S - A5 teras pemproses dwi

Telefon Samsung Galaxy S II mempunyai Exynos 4210 SoC pemproses yang mencatat masa di frekuensi of 1.2 Ghz Cortex A9 teras pemproses dwi dengan pecutan GPU yang disokong oleh ARM Mali 400 MP. Apple iPhone 4S pula menggunakan A5 SoC teknologi Apple terkini yang terdiri daripada Cortex A9 teras pemproses dwi dan PowerVR berkuasa SGX543MP2 GPU.

Apple iPhone 4S tidak dinyatakan kekerapan pemproses dual core. Tetapi Samsung Galaxy S II menyatakan dalam laporan syarikat bahawa pemprosesnya lebih cepat dan  menyediakan satu pengalaman yang menakjubkan.

Tetapi dari satu sudut iPhone 4S memenangi pertempuran bagi kelajuan grafik.


Sistem Operasi

Samsung Galaxy S II - Google Android 2,3 Gingerbread
Apple iPhone 4S - IOS 5 sistem operasi


Skrin Paparan

Samsung Galaxy S II - 4,3 inci AMOLED Super Plus paparan
Apple iPhone 4S - 3,5 inci bawah IPS paparan LCD

Telefon Galaxy S II telah WVGA 4,3 inci AMOLED Super Plus kapasitif skrin sentuh paparan dengan resolusi maksimum 800 x 480 pixels manakala iPhone pesaing 4S mempunyai 3,5 inci IPS paparan LCD skrin sentuh dengan 640 x 960 pixels resolusi. 4S bawah berdegup telefon II Galaxy S dari segi pixels dan resolusi tetapi Galaxy S II muncul sebagai pemenang dengan skrin besar 4,3 inci dan paparan yang menakjubkan SuperAMOLED menyediakan warna yang lebih tinggi dan nisbah kontras.

 
Kamera

Samsung Galaxy S II - 8 mega pixel belakang dan 2 MP hadapan menghadapi
Apple iPhone 4S - 8 piksel mega belakang dan asas kamera VGA di bahagian depan

Kedua-dua iPhone Apple 4S dan Samsung Galaxy S II dilengkapi dengan 8 kamera mega piksel belakang dengan LED flash. Perbezaan utama berlaku dengan kamera depan di mana Galaxy S II membawa dengan 2 mega pixel kamera seperti kamera VGA pada iPhone. Ini seterusnya tidak bermakna bahawa kamera iPhone tidak sesuai, tidak lupa bahawa 4S bawah mempunyai reka bentuk ISP adat yang mempunyai ciri-ciri seperti pengiktirafan Face menggunakan Facetime, Hibrid IR filter dan kira-kira auto putih.

Samsung Galaxy S II  dan Apple iPhone 4S kamera Video

Kedua-dua telefon yang dapat merakam video pada 1080p HD pada resolusi 30fps tetapi rekod bawah video yang lebih baik daripada pesaing. Seterusnya, ia tidak bermakna bahawa kamera II Galaxy S crap, ia mempunyai satu kamera terbaik di kalangan semua telefon bimbit Android dalam pasaran.

Pemenang: Apple iPhone 4S


Memori

Apabila kita fikir Apple, selalu  ia mengeluarkan gadget yang mempunyai memori tetap dimana yang akan menentukan perbezaan harganya. Apple iPhone 4S tersedia dalam 16 GB, 32 GB & 64 GB model tidak mempunyai penyimpanan luar. Sebaliknya, Galaxy S II menyediakan 16 GB memori dalaman dan ia boleh terus berkembang sehingga 32 GB saiz menggunakan slot kad microSD


Rangkaian & Speed

Oleh itu spesifikasi Galaxy S II jelas muncul sebagai pemenang kerana ia mempunyai keupayaan WiMax 4G. Bersama-sama dengan bahawa HSPA + penyambungan menyediakan anda laju tertinggi 21 Mbps. Anda akan kecewa jika bawah 4S hanya menyediakan kelajuan 3G HSPA sebanyak 14.4 Mbps sahaja.


Kebolehgunaan

IPhone 4S mempunyai butang kamera berdedikasi, yang tidak adadalam Galaxy S2. Walau bagaimanapun, S2 Galaxy mempuyai bateri boleh dicas semula di mana 4S tidak dan ia juga jelas bahawa berat 4S bawah 0,6 oz lebih tinggi daripada Apple iPhone 4S.


Bateri

Walaupun hayat bateri bukan merupakan satu isu yang penting untuk bercakap tentang, kita hanya memikirkan memberi anda gambaran yang ringkas telefon batteries.With 1650 mah bateri pada Galaxy S II, ia boleh memberikan anda 8 jam masa berbual dan yang sama boleh didapati pada iPhone 4S dengan spesifikasi bateri tidak didedahkan.

Pemenang: Samsung Galaxy S II


Harga

Tidak kira bagaimana baik telefon anda, harga adalah apa perkara-perkara yang akhirnya. Samsung S2 Galaxy dijual dari $ 199 kepada $ 229 kontrak dengan syarikat penerbangan Amerika Syarikat dan peranti dikunci dijual pada harga lebih $ 600. Bawah 4S terus tren dan boleh didapati dalam pelbagai pilihan penyimpanan, 16 GB dari $ 199, 32 GB dari $ 299, 64 GB pada harga $ 399.


Keputusan:

Ini adalah buat pertama kalinya bahawa produk dari Apple telah menghadapi kejatuhannya berbanding dengan mana-mana telefon lain. IPhone 4S juga dengan skrin yang kecil berbanding telefon bimbit lain di pasaran walaupun perkakasan evolusi hit. Lebih-lebih lagi, Apple iPhone 4S berbanding dengan model sebelumnya, kelihatan sama saja tetapi perkakasan berkembang. Seseorang akan berfikir apa yang Apple sedang buat selama 14 bulan sejak penubuhannya. Tetapi berdasarkan statistik Apple iPhone 4S mencipta sejarah oleh 0,6 juta tempahan pada hari pelancaran.

Oleh itu, yang mana satu merupakan pemenang utama? Ia akan menjadi agak tidak adil untuk mengatakan Apple iPhone 4S kalah dalam persaingan dengan Samsung Galaxy S2 kerana permintaan produk Apple masih tinggi. Orang ramai masih tertarik untuk mendapatkan Galaxy S II kerana ia mempunyai kelebihan yang lebih besar yang mempunyai sistem operasi Android terbaik. Walaupun saya merasakan bahawa Galaxy S2 mempunyai kelebihan tersendiri dan mengikut pasaran. Saya ingin pengunjung yang menentukan mengikut citarasa sediri.  Bagi berlaku adil, pemenangan antara kedua-dua gadget ini ditentukan mengikut vote dari komen.  


  

No comments:

Post a Comment